Maserati História
06.05.2015 13:57:19
Maserati je známy taliansky výrobca športových a pretekárskych áut. Firmu založili bratia tohto priezviska v roku 1914 v Bologni. Sídlo aj továreň sa momentálne nachádza v Modene. Od roku 1990 patrí Maserati koncernu Fiat.
Bratia Alfieri, Binda, Carlo, Ettore, Ernesto a Mario boli automobilovými nadšencami už od začiatku 20. storočia. Alfieri, Binda a Ernesto stavali pretekárske vozidlá vo firme Diatta v Turíne. V roku 1926 Diatta ukončil výrobu závodných áut, čo viedlo k odchodu už vtedy uznávaného Alfieriho do rodinnej firmy jeho bratov a tým aj k vzniku prvých vozidiel pod značkou Maserati. Hneď s jedným z prvých postavených vozov vyhral Alfieri preteky Targa Florio 1926. Spoločnosť Maserati začala vyrábať autá so štyrmi, šiestimi, ôsmimi a šestnástich valcami (čo boli v skutočnosti dva súbežne postavené osemvalca). Mario, ktorý bol predovšetkým umelec, je považovaný za tvorcu loga spoločnosti: štylizovaného Neptúnova trojzubce. Hoci nadaný Alfieri zomrel v roku 1932, stavali bind, Ernesto a Ettore vozy vyhrávajúci rôzne preteky až do roku 1937, kedy svoje akcie predali rodine Orsi.
Fiat odpredal päťdesiatpercentné podiel akcií najväčšiemu a najstaršiemu rivalovi firme Ferrari v roku 1997 (hoci Ferrari bolo a je pod jeho kontrolou). O dva roky neskôr Ferrari prevzalo firmu celú a urobilo z nej svoju luxusné divíziu. Na mieste továrne z roku 1940 bola postavená nová, moderná, v ktorej sa vyrábali vozidlá MC 12, Ferrari Enzo a dodnes vyrábané úspešné Quattroporte s osemvalcom s objemom 4 litre.
Maserati je v súčasnosti úspešnou spoločnosťou ktorá zaznamenáva nárast predaja vozidiel po celom svete (napríklad v roku 2005 bolo len v USA predalo 2 000 vozidiel). V roku 2005 bolo Maserati oddelené od Ferrari a je späť pod plnou kontrolou Fiatu. Ten plánuje vytvoriť z Maserati a Alfy Romeo divíziu vyrábajúcu luxusné športové vozidlá. Najnovším modelom je Maserati GranTurismo MC Stradale. To ako prvý z tejto rady prekonáva rýchlosť 300 km / ha ako prvý nasadzuje tiež karbón-keramické brzdy.
Komentáre